Welke mensen zijn gevoelig(er) voor stress?

Of je als mens gevoelig bent voor stress hangt af van een aantal factoren. Hoe veerkrachtig ben je, hoeveel spanning van buitenaf ervaar je en hoeveel spanning komt er vanuit jou zelf? Het geeft stress als je meer moet dan je aankunt. Of anders gezegd, jouw draaglast is groter dan jouw draagkracht.

Innerlijke veerkracht
Bij een te kleine draagkracht spelen interne factoren, zoals weinig zelfvertrouwen, eigenwaarde en het gebrek aan innerlijke motivatie of bezieling een rol. In jouw veerkracht bevindt zich jouw oerkracht, jouw drive om de dingen te doen die je doet. Hoe groter jouw innerlijke veerkracht, hoe beter je met spanning of stresssituaties om kunt gaan.

Druk van buitenaf
Bij een te grote draaglast is er sprake van teveel druk van buitenaf. Dit is de druk van wat er feitelijk allemaal op je schouders rust en wat tijd en energie kost. Het is (vaak) het resultaat van de keuzes die je in je leven hebt gemaakt. Denk aan je werk, je gezin, het huishouden, je hypotheek, overwerken, (echt) scheiding, een overlijden of de zorg hebben voor iemand anders enz.

Druk van binnenuit
Maar er kan ook spanning of druk ontstaan die vanuit je jezelf komt en die jou stress geeft. Interne factoren, zoals niet helpende denk- en gedragspatronen, spelen dan een rol. Het zijn de stemmetjes die je in de loop van je leven hebt opgedaan en als waarheid hebt aangenomen. Wellicht zijn deze gedachten niet meer reëel en vaak helpen ze je ook niet (meer). Denk aan gedachten zoals: ‘Wat ben ik toch stom dat ik dat niet gedaan/gezien heb’ of ‘Het is me weer niet gelukt’, Ik ben het ook niet waard om…, ‘Ik moet perfect zijn’ of ‘Ik ben weer niet goed genoeg’.

Het geeft stress als er verschil is tussen wat je moet (druk van buitenaf en druk van binnenuit) en wat je kunt (innerlijke veerkracht). Als deze factoren niet met elkaar in balans zijn kun je stress ervaren en er overspannen of erger, burn-out van raken.

Eigenschappen die je gevoelig voor stress maken
Sommige mensen zijn gevoeliger voor stress dan anderen. De volgende eigenschappen maken kwetsbaar:

  • Perfectionisme
  • Zogenaamde type A-factoren: ambitie, prestatiegerichtheid, competitie, gehaastheid, niet ‘niets’ kunnen doen en vaak twee dingen tegelijk doen
  • Veel van zichzelf eisen en ‘moeten’
  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Grote betrokkenheid bij gezin of werk
  • Streven naar waardering van anderen
  • Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, moeilijk grenzen aangeven of opkomen voor zichzelf
  • Pessimisme en een weinig positieve kijk op eigen prestaties
  • Moeilijk steun of hulp kunnen vragen
  • Gevoelens slecht kunnen uiten
  • Gevoel weinig invloed te kunnen uitoefenen op je omgeving en je eigen leven

Deze eigenschappen worden deels bepaald door karakter en temperament, maar ervaring, je opvoeding en vaardigheden spelen ook een grote rol. Het geeft vaak een gevoel van falen. Maar er is goed nieuws, bovenstaand eigenschappen zijn heel goed om te buigen naar gedrag wat jou wel helpt om minder stress te ervaren en dit is helpend gedrag wat je kunt aanleren.

Wil jij minder stress, meer energie, rust en plezier?
Ben jij gevoelig voor stress en wil je voorkomen dat je maar blijft falen, haasten en hollen en waardoor je jezelf compleet voorbijloopt? Wil je een positieve verandering in je leven met minder stress, meer energie, rust, plezier en balans. Maak dan een afspraak voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Ja, ik wil een gratis kennismakingsgesprek
Lees ook:

Wat is nu eigenlijk stress?

Heb ik stress? 

Stresssignalen en klachten

Ben ik overspannen of burn-out?

Hoe kan coaching mij helpen?

_______________________________________________________________________

Coachpraktijk Irene Bex
onthaasten  ● ontstressen  ● ontplooien

Iedere verandering begint altijd met bewustwording en het zetten van kleine stapjes. 

Irene-rond Welke mensen zijn gevoelig(er) voor stress?Irene Bex geniet van het leven met haar man en zoon. Ze is zelfstandig stress- en burnoutspecialist, coach en trainer en heeft zich volledig gespecialiseerd in Persoonlijke groei & Stress- en burnoutbegeleiding. Zij houdt zich dagelijks bezig met het begeleiden van mensen die positieve veranderingen in hun leven willen en met mensen met stressgerelateerde klachten, overspannenheid en burnout. Zij helpt je inzicht te verkrijgen, omdat inzicht in jezelf de beste manier is om stappen te zetten om vooruit te komen.  Kom ook weer in balans, dan zit ook jij straks weer lekker in je vel.

Balans in je leven en doen waar jij gelukkig van wordt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.