Wat zou jij aan jezelf willen veranderen?

Verandering begint altijd bij jezelf. Als jij verandert, verandert de wereld om je heen met je mee. Coachpraktijk Irene Bex
Vandaag geef ik antwoord op een vraag die ik ontvangen heb. “Ik zit al een tijdje niet lekker in mijn vel en ik heb zo weinig energie de laatste tijd. Ik heb al een tijd ergens last van en wil er vanaf, maar hoe doe ik dat? Hoe kan ik mijn gedrag veranderen?’

Waar zou sta jij over een aantal jaar?

Ik stelde haar de vraag: Hoe zou het zijn als je over een jaar of over drie jaar nog steeds in dezelfde situatie zou zitten of je nog steeds hetzelfde zou voelen? Wellicht heb je wel een langgekoesterde droom of een wens die je misschien niet durft uit te spreken. Wanneer wil jij stappen gaan nemen om datgene wat je anders zou willen of je droom of wens te verwezenlijken? “Ja, dat ga ik ooit nog wel eens doen”, hoorde ik haar zeggen.

Stress

Als je nu niets verandert in je leven, dan zit je over een jaar, drie jaar of misschien wel over 10 jaar nog steeds in dezelfde situatie. En waarvan je al een tijdje voelt of wellicht weet dat dit niet meer bij je past. Je ervaart stress steeds als de situatie zich weer voordoet. Tijdelijke stress is geen probleem, maar als deze stress langer duurt dan loop je het risico overspannen of zelfs burn-out te raken.

Wat zou jij graag willen bereiken?

Ben je niet tevreden met hoe het nu gaat, zet dan een eerste stap en start dan nu met zaken te veranderen. Als je een andere baan, meer zelfvertrouwen, minder ‘moeten’ van jezelf, een fijnere band met je partner, je leven een andere richting wil geven, of gewoon positiever en fijner in het leven wilt staan, stop dan met wensen en ga aan de slag. Maak van je wens een concreet doel.

Van wens naar concreet doel

Maar hoe maak je nu van: ‘daar waar ik vanaf’ of juist ‘dit zou ik graag  willen bereiken’ een concreet doel? Hier zijn de 5 stappen van verandering.

1. Formuleer een positief doel
Een ezel komt pas in beweging als hij met een stok wordt geslagen (pijn) of als hem een wortel wordt voorgehouden (dit is wat hij wil). Hoe doe jij het? Wacht jij net zo lang tot de pijn van de stok jou in beweging brengt: “Ik wil ergens vanaf” of kom je zelf in beweging door de wortel achterna te gaan: “Wat wil ik nu echt bereiken”.

2. Ligt dit doel binnen jouw eigen bereik?

Verandering begint bij jezelf. Een ander kun je niet veranderen. Vaak is het wel dat als jij iets verandert, dat dan je omgeving mee verandert. Dus zorg ervoor dat het doel binnen jouw controle ligt en dat je niet afhankelijk bent van anderen.

begint-altijd-bij-jezelf.-Als-jij-verandert-verandert-de-wereld-om-je-heen-met-je-mee.-2 Wat zou jij aan jezelf willen veranderen?


3
. Hoe ga je het doen?
Wat zien anderen jou doen? Hoe is je houding? Hoe is je stemming? Wat zeg je? Doe je ogen eens dicht en maak er eens een foto van in je gedachten. Hoe voelt het als je er al zou zijn? Word je er blij van? Hou dit gevoel vast en keer steeds terug naar dit fijne gevoel of mentale foto als een lastige situatie zich voordoet.

4. Formuleer een context
Hoe, met wie en wanneer. Maak jouw doel helder door jezelf deze vragen te stellen. Noem een concrete situatie waar jij ander gedrag laat zien, hoe ziet dat er precies uit en wie daarbij aanwezig zijn. Wees zo concreet mogelijk, zodat je het eigenlijk al voor je ziet. Je hoeft het ‘alleen’ nog maar uit te voeren.

5. Omgevingscheck
Is jouw nieuwe gedrag positief voor jou en je omgeving? Als dit niet het geval is, overweeg dan om een ander doel te kiezen wat wel positieve consequenties heeft voor jezelf en je omgeving.
Is je antwoord “ja”, dan staat je niets meer in de weg om de eerste stap te doen. Hou jouw mentale foto/gevoel steeds in gedachten en ga je nieuwe gedrag eens uitproberen.

Verandering begint bij jezelf

Je hoeft niet de hele trap te zien om een eerste stap te doen. Verandering begint met nemen van de eerste stap.
En lukt het de eerste keer (nog) niet, dan heb je niet gefaald, dan heb je alleen feedback gekregen over hoe je het de volgende keer beter kan doen. Vraag jezelf dan af: Wat ging er al goed? En wat kan de volgende keer beter? De eerste stap heb je al gedaan, je bent al aan het groeien. De volgende keren zal het steeds beter gaan.

Ik wens je succes in jouw groeiproces op weg naar een meer energiek en fijner leven 😉

Heb je hierbij wat hulp nodig?

Ik onderzoek graag met jou wat jij zou willen veranderen in jouw leven. We onderzoeken waar het gedrag waar je last van hebt vandaan komt en dan maken we samen van jouw wens een concreet doel. Je gaat stappen zetten, zodat het je dit keer wel gaat lukken! Lees hier wat anderen in hun leven veranderd hebben.

Heb je een vraag over deze blog?

Reageren, dat kan hieronder. Of stel je vraag hier of mail naar info@coachpraktijkirenebex.nl

Ken jij iemand voor wie deze blog interessant kan zijn, deel dit bericht dan gerust.
___________________________________________________________________________________________________________

Coachpraktijk Irene Bex
onthaasten  ● ontstressen  ● ontplooien

begint-altijd-bij-jezelf.-Als-jij-verandert-verandert-de-wereld-om-je-heen-met-je-mee.-2 Wat zou jij aan jezelf willen veranderen?

Iedere verandering begint altijd met een eerste stap. Ik help je er graag bij!

Irene Bex geniet van het leven met haar man en zoon. Ze is zelfstandig stress- en burnoutspecialist, coach en trainer en heeft zich volledig gespecialiseerd in persoonlijke groei & stress- en burnoutbegeleiding. Zij houdt zich dagelijks bezig met het helpen van mensen die positieve veranderingen in hun leven willen en het begeleiden van mensen met stressgerelateerde klachten, overspannenheid en burnout. Zij helpt je met te worden wie je wilt zijn en het leven te leiden wat je wilt leiden. Zet nu die eerste stap, dan zit ook jij straks weer lekker in je vel.

Lees je leven met minder stress, meer energie, plezier en rust

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.