Piekeren, zo stop je dat getob

In een kringetje

Piekeren is net schommelen. Je bent wel bezig, maar je komt niet van je plaats. Je bent aan het piekeren of malen als je (negatieve) gedachten steeds in een kringetje ronddraaien, zonder dat je ze kunt stoppen en zonder dat ze tot een oplossing leiden.

Als je piekert ben je steeds maar bezig wat er in de nabije toekomst kan gebeuren of met wat er in het verleden gebeurd is en dat leidt je aandacht af van het nu. Gevoelens van schaamte, schuld of boosheid, die juist de oorzaak van je piekeren kunnen zijn, voel je door het gepieker niet meer. Terwijl je juist beter met deze gevoelens aan de slag zou kunnen gaan om het piekeren te stoppen.

Eigenschappen en klachten

Dwangmatig piekeren is een gewoonte die vooral optreedt bij mensen die een aantal eigenschappen hebben: controle willen hebben, perfectionisme en overmatige verantwoordelijkheid. Ze willen gewoonlijk niet alleen de dingen die echt spelen onder controle hebben, maar ook al dingen die kunnen spelen. Ze zijn perfectionistisch in hun streven (ik moet alles 100 procent oplossen) en voelen zich verantwoordelijk voor zaken waar ze alleen maar bij betrokken zijn. Voor je zover je deze eigenschappen bij jezelf herkent, is het belangrijk om hiermee aan de slag te gaan.

Piekeraars hebben vaker last van buik,- hoofd,- en rugpijn en van stijve nekspieren, in vergelijking met mensen die ontspannen in het leven staan.

Tips om piekeren te stoppen

Tip 1: Begin een tevredenheidsdagboek

Schrijf elke dag minstens 3 dingen op wat er vandaag goed is gegaan. Of waar je dankbaar voor bent. Je kunt ook antwoord geven op de vraag: Hoe gaat het nu met mij vandaag?

Tip 2: Kom in beweging

Ga sporten, opruimen of loop een blokje om. Bewegen leidt tot andere perspectieven is gebleken uit onderzoek. Mogelijk kom je door te bewegen tot een oplossing voor je problemen, zie je het opeens in een ander licht, of kun je het getob eventjes van je afzetten.

Tip 3:  Als je loslaat heb je twee handen vrij

Soms moet je durven loslaten. Besef dat er grenzen zijn en zadel jezelf niet op met angsten en nachtmerries over wat er gebeurt als je je doelen niet bereikt, maar accepteer de realiteit. Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen.

Tip 4: Nu, nu, nu

Tobben gaat vaak over dingen uit het verleden: ‘wat ging er mis’, of over de toekomst: ’als dat maar goed komt’ of ‘dit moet ik nog allemaal doen’. Daardoor kun je niet in het moment zijn, terwijl dat juist dé manier is om de cirkel te doorbreken. Richt je aandacht op dat waar je mee bezig bent: luister eens echt goed naar wat een vriend(in) te zeggen heeft en probeer eens echt te proeven wat je eet. Wees eens vaker in het hier en in het nu. Dit kun je doen door regelmatig een mindfulness-oefening te doen. Een app kan je hierbij helpen. Of volg een cursus Mindfulness.

Tip 5: Gooi je piekergedachten in de prullenbak

Ga naar waar je over piekert en kijk of je er iets aan kan veranderen waar je over piekert. Kun je er niets aan doen, heb je er geen controle over, zet deze gedachte dan uit je hoofd door deze op te schrijven en weg te gooien.

Copy-of-do-all-thingswith-love-3 Piekeren, zo stop je dat getob

Hulp nodig?

Heb je wat meer hulp nodig, dan help ik je graag. In een aantal sessies in een coachingstraject op maat pakken wij jouw piekerprobleem aan, waardoor jij meer rust in je hoofd krijgt, minder stress en meer energie. Kijk hier voor de tarieven.

Heb je een vraag over deze blog?

Reageren of heb je een vraag? Neem dan contact op of laat een reactie hieronder achter.

Ken jij iemand voor wie dit onderwerp interessant kan zijn, deel dit bericht dan gerust.
______________________________________________________________________________

Coachpraktijk Irene Bex
onthaasten  ● ontstressen  ● ontplooien

Copy-of-do-all-thingswith-love-3 Piekeren, zo stop je dat getob

Iedere verandering begint altijd met een eerste stap.
Ik help je er graag bij!

Irene Bex geniet van het leven met haar man en zoon. Ze is zelfstandig stress- en burnoutspecialist, coach en trainer en heeft zich volledig gespecialiseerd in persoonlijke groei & stress- en burnoutbegeleiding. Zij houdt zich dagelijks bezig met het helpen van mensen die positieve veranderingen in hun leven willen en het begeleiden van mensen met stressgerelateerde klachten, overspannenheid en burnout. Zij helpt je met te worden wie je wilt zijn en het leven te leiden wat je wilt leiden. Zet nu die eerste stap, dan zit ook jij straks weer lekker in je vel.

Leef je leven met minder stress, meer energie, plezier en rust

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.