Heb ik stress?

Ongezonde stress kan zich op vier verschillende manieren uiten. Op lichamelijk en psychisch vlak, maar in je gedrag en in je denken.

Lichamelijke stress

Lichamelijke signalen hangen samen met de verhoogde lichamelijke activiteit bij stress. Je kunt last krijgen van hoofdpijn, spierpijn, rugpijn of nekpijn, maar ook van hartkloppingen, allergieën of spijsverteringstoornissen. Het afweersysteem kan door stress worden aangetast. Hierdoor word je ook vatbaarder voor verkoudheid en griep. Vermoeidheid, rusteloosheid en slaapproblemen zijn ook veel voorkomende stresssymptomen.

Psychische stress

Gestreste mensen zijn vaak prikkelbaar, snel boos of cynisch. Daarnaast kan stress ook gepaard gaan met gevoelens van machteloosheid, ongeluk of verveling. Ongezonde stress kan de stemming, de gemoedstoestand waarin iemand verkeert, sterk beïnvloeden. Mensen kunnen zich eenzaam voelen. Er is sprake van veel zelfkritiek en vaak sombere en pessimistische klachten.

Gedrag

Bazig, snauwen, kritisch, maar ook overmatig gebruik van alcohol, drugs, sigaretten of eten. Ongezonde stress kan ook veranderingen in het gedrag van mensen veroorzaken. Deze veranderingen komen onder andere voort uit de lichamelijke en psychische symptomen van stress. Prikkelbaarheid kan leiden tot conflicten en lusteloosheid of somberheid kan juist terugtrekken uit sociale contacten tot gevolg hebben. Iemand kan zich moeilijk ontspannen en heeft vaak een ‘kort lontje. Lees ook: Heb ik stress?

Denken

Tot slot hebben mensen met stress vaak moeite met helder nadenken. Ze merken dat ze veel vergeten en moeilijk keuzes kunnen maken. Een gebrek aan creativiteit, geheugenproblemen, concentratieproblemen, het komt allemaal voor. Ongezonde stress leidt vaak tot een negatief gedachtenpatroon: mensen kunnen hun gevoel voor humor kwijt raken en steeds negatiever over zichzelf gaan denken. Ook piekeren kan een symptoom zijn die op stress duidt.

Werken aan balans

Het goede nieuws is dat je aan verschillende knoppen kunt draaien om minder stress te ervaren. Je kunt zowel je innerlijke veerkracht als je druk van buitenaf en van binnenuit beïnvloeden. Je kunt zelf veel doen om je draagkracht te verbeteren en je draaglast te verminderen. Zo kun je vaardigheden als assertiviteit en stresshantering aanleren.  Je kunt leren om op een positievere manier over jezelf te denken of leren meer realistische eisen te stellen.  Maar ook door aan je eigenwaarde en zelfvertrouwen te werken kun je ervoor zorgen dat je minder stress ervaart.

Hoe kan coaching jou helpen?

Het goede nieuws is dat je zelf veel kunt doen om weer in balans te komen. De eerste stap is bewust zijn dat je stress ervaart. De tweede stap is om in beweging te komen om zaken in je leven te willen veranderen. Ik help je daar graag bij . Ik geef  je belangrijke handvatten waarmee jij jouw leven weer in eigen hand kunt nemen. Zodat je beter met stresssituaties kunt omgaan en je weer energie en rust ervaart. Lees hier verder als je meer wilt weten wat coaching voor jou kan doen.

Meer uitgebreide informatie over stresssignalen en klachten, lees hier verder.

Lees ook:

Wat is nu eigenlijk stress?

Welke mensen zijn gevoeliger voor stress?

Stresssignalen en klachten

Ben ik overspannen of burn-out?

Hoe kan coaching mij helpen?

_______________________________________________________________________

Coachpraktijk Irene Bex
onthaasten  ● ontstressen  ● ontplooien

Iedere verandering begint altijd met bewustwording en het zetten van kleine stapjes. Ik help je er graag bij!

Irene-rond Heb ik stress?Irene Bex geniet van het leven met haar man en zoon. Ze is zelfstandig stress- en burnoutspecialist, coach en trainer en heeft zich volledig gespecialiseerd in Persoonlijke groei & Stress- en burnoutbegeleiding. Zij houdt zich dagelijks bezig met het begeleiden van mensen die positieve veranderingen in hun leven willen en met mensen met stressgerelateerde klachten, overspannenheid en burnout. Zij helpt je inzicht te verkrijgen, omdat inzicht in jezelf de beste manier is om stappen te zetten om vooruit te komen.
Kom weer in balans, dan zit ook jij straks weer lekker in je vel.

Balans in je leven en doen waar jij gelukkig van wordt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.