Blog

Piekeren, zo stop je dat getob - Coachpraktijk Irene Bex

Piekeren, zo stop je dat getob

In een kringetje

Piekeren is net schommelen. Je bent wel bezig, maar je komt niet van je plaats. Je bent aan het piekeren of malen als je (negatieve) gedachten steeds in een kringetje ronddraaien, zonder dat je ze kunt stoppen en zonder dat ze tot een oplossing leiden.

Als je piekert ben je steeds maar bezig wat er in de nabije toekomst kan gebeuren of met wat er in het verleden gebeurd is en dat leidt je aandacht af van het nu. Gevoelens van schaamte, schuld of boosheid, die juist de oorzaak van je piekeren kunnen zijn, voel je door het gepieker niet meer. Terwijl je juist beter met deze gevoelens aan de slag zou kunnen gaan om het piekeren te stoppen.

Eigenschappen en klachten

Dwangmatig piekeren is een gewoonte die vooral optreedt bij mensen die een aantal eigenschappen hebben: controle willen hebben, perfectionisme en overmatige verantwoordelijkheid. Ze willen gewoonlijk niet alleen de dingen die echt spelen onder controle hebben, maar ook al dingen die kunnen spelen. Ze zijn perfectionistisch in hun streven (ik moet alles 100 procent oplossen) en voelen zich verantwoordelijk voor zaken waar ze alleen maar bij betrokken zijn. Voor je zover je deze eigenschappen bij jezelf herkent, is het belangrijk om hiermee aan de slag te gaan.

Piekeraars hebben vaker last van buik,- hoofd,- en rugpijn en van stijve nekspieren, in vergelijking met mensen die ontspannen in het leven staan.

Tips om piekeren te stoppen

Tip 1: Begin een tevredenheidsdagboek

Schrijf elke dag minstens 3 dingen op wat er vandaag goed is gegaan. Of waar je dankbaar voor bent. Je kunt ook antwoord geven op de vraag: Hoe gaat het nu met mij vandaag?

Tip 2: Kom in beweging

Ga sporten, opruimen of loop een blokje om. Bewegen leidt tot andere perspectieven is gebleken uit onderzoek. Mogelijk kom je door te bewegen tot een oplossing voor je problemen, zie je het opeens in een ander licht, of kun je het getob eventjes van je afzetten.

Tip 3:  Als je loslaat heb je twee handen vrij

Soms moet je durven loslaten. Besef dat er grenzen zijn en zadel jezelf niet op met angsten en nachtmerries over wat er gebeurt als je je doelen niet bereikt, maar accepteer de realiteit. Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen.

Tip 4: Nu, nu, nu

Tobben gaat vaak over dingen uit het verleden: ‘wat ging er mis’, of over de toekomst: ’als dat maar goed komt’ of ‘dit moet ik nog allemaal doen’. Daardoor kun je niet in het moment zijn, terwijl dat juist dé manier is om de cirkel te doorbreken. Richt je aandacht op dat waar je mee bezig bent: luister eens echt goed naar wat een vriend(in) te zeggen heeft en probeer eens echt te proeven wat je eet. Wees eens vaker in het hier en in het nu. Dit kun je doen door regelmatig een mindfulness-oefening te doen. Een app kan je hierbij helpen. Of volg een cursus Mindfulness.

Tip 5: Gooi je piekergedachten in de prullenbak

Ga naar waar je over piekert en kijk of je er iets aan kan veranderen waar je over piekert. Kun je er niets aan doen, heb je er geen controle over, zet deze gedachte dan uit je hoofd door deze op te schrijven en weg te gooien.

Copy-of-do-all-thingswith-love-3 Piekeren, zo stop je dat getob

Hulp nodig?

Heb je wat meer hulp nodig, dan help ik je graag. In een aantal sessies in een coachingstraject op maat pakken wij jouw piekerprobleem aan, waardoor jij meer rust in je hoofd krijgt, minder stress en meer energie. Kijk hier voor de tarieven.

Heb je een vraag over deze blog?

Reageren, dat kan hieronder. Of stel je vraag hier of mail naar info@coachpraktijkirenebex.nl

Ken jij iemand voor wie deze blog interessant kan zijn, deel dit bericht dan gerust.
______________________________________________________________________________

Coachpraktijk Irene Bex
onthaasten  ● ontstressen  ● ontplooien

Copy-of-do-all-thingswith-love-3 Piekeren, zo stop je dat getob

Iedere verandering begint altijd met een eerste stap. Ik help je er graag bij!

Irene Bex geniet van het leven met haar man en zoon. Ze is zelfstandig stress- en burnoutspecialist, coach en trainer en heeft zich volledig gespecialiseerd in persoonlijke groei & stress- en burnoutbegeleiding. Zij houdt zich dagelijks bezig met het helpen van mensen die positieve veranderingen in hun leven willen en het begeleiden van mensen met stressgerelateerde klachten, overspannenheid en burnout. Zij helpt je met te worden wie je wilt zijn en het leven te leiden wat je wilt leiden. Zet nu die eerste stap, dan zit ook jij straks weer lekker in je vel.

Lees je leven met minder stress, meer energie, plezier en rust

Ik help je betere keuzes te maken voor jezelf | Coachpraktijk Irene Bex

Waarom we het zo druk hebben

We hebben vaak het gevoel dat we het zo druk hebben. Niet alleen op het werk, maar ook thuis. Want we ‘moeten’ zoveel.

Druk, druk, druk…..

Komen we na een drukke werkdag thuis, dan wacht ons daar ook nog een lijst met taken. Er is inderdaad een hoop dat er gedaan moet worden, zowel op je werk als thuis. En daarin ben jij niet de enige. We hebben allemaal 24 uur per dag tot onze beschikking en binnen deze uren hebben we van alles te doen. Hierin zijn jij of ik geen uitzonderingen. Maar is het zo dat we het daardoor ALTIJD druk hebben? Continue reading “Waarom we het zo druk hebben”

Teamtraining Je stress de baas

Teamtraining ‘Je stress de baas’

Deze week hebben Marc Spruit en ik de teamtraining ‘Je stress de baas’ aan een team van een bibliotheek mogen geven. De deelnemers hebben op een interactieve manier ervaren aan welke knoppen ze kunnen draaien om met minder stress en met meer rust, plezier en energie in het leven te staan en optimaal kunnen functioneren, zowel op het werk als thuis. Continue reading “Teamtraining ‘Je stress de baas’”

Verandering begint altijd bij jezelf. Als jij verandert, verandert de wereld om je heen met je mee. Coachpraktijk Irene Bex

Wat zou jij aan jezelf willen veranderen?

Vandaag geef ik antwoord op een vraag die ik ontvangen heb. “Ik zit al een tijdje niet lekker in mijn vel en ik heb zo weinig energie de laatste tijd. Ik heb al een tijd ergens last van en wil er vanaf, maar hoe doe ik dat? Hoe kan ik mijn gedrag veranderen?”


Waar zou sta jij over een aantal jaar?

Ik stelde haar de vraag: Hoe zou het zijn als je over een jaar of over drie jaar nog steeds in dezelfde situatie zou zitten of je nog steeds hetzelfde zou voelen? Wellicht heb je wel een langgekoesterde droom of een wens die je misschien niet durft uit te spreken. Wanneer wil jij stappen gaan nemen om datgene wat je anders zou willen of je droom of wens te verwezenlijken? “Ja, dat ga ik ooit nog wel eens doen”, hoorde ik haar zeggen.

Continue reading “Wat zou jij aan jezelf willen veranderen?”

Kempeny | brengt de zaak in beweging

Coachpraktijk Irene Bex partner bij Kempeny

Trots ben ik om te mogen vertellen dat ik partner geworden ben bij Kempeny. Een platform waar werkgevers en werknemers uit De Kempen terecht kunnen voor diensten die voorwaardenscheppend zijn voor een duurzaam werkklimaat.

Kempeny is een platform van vier samenwerkingspartners voor werkgevers om eenvoudiger een oplossing te vinden voor de ontwikkeling van de werknemers en hun fysieke en mentale weerbaarheid op de werkvloer. Continue reading “Coachpraktijk Irene Bex partner bij Kempeny”

Workshop Kwaliteiten en valkuilen

Workshop ‘Ontdek jouw kwaliteiten en valkuilen’

Vanuit Wintelre heb ik samen met Joke van Loon met veel plezier de workshop ‘Ontdek jouw kwaliteiten en valkuilen’ mogen begeleiden.

De deelnemers gingen aan de slag met hun eigen kernkwaliteitenkwadrant en ontdekten niet alleen hun kwaliteiten, maar ook hun uitdagingen: zoals voor jezelf opkomen, loslaten, zelfverzekerdheid of weten wat je wilt. Dit zorgde voor een stukje zelfinzicht, waardoor ze nu beter weten hoe ze in balans kunnen blijven, ook in stresssituaties.

Sommige deelnemers hadden de smaak goed te pakken en wilde al meer: wat heb ik nodig om mijn uitdaging aan te gaan? Daar houden wij van, deelnemers die gemotiveerd zijn om de volgende stap te doen! Continue reading “Workshop ‘Ontdek jouw kwaliteiten en valkuilen’”

Presentatie Overbelasting bij Mantelzorgers

Overbelasting bij Mantelzorgers

Wat een leuke reacties vanuit het publiek kreeg ik op mijn presentatie ‘Overbelasting bij Mantelzorgers’. Ik vertelde over energievreters en energiegevers en wat je zelf kunt doen om overbelasting te voorkomen.

Ik vond het belangrijk om te laten ‘voelen’ hoe het is om overbelast te zijn. Mijn assistente uit het publiek kreeg een schort om en kreeg steeds meer ‘energievreters’ in haar schortje gegooid. Het begon wat te trekken aan haar schouders en nek, vertelde ze. Naar mate er meer ‘energievreters’ in haar schortje vielen hoe zwaarder het voor haar werd. Ze was dan ook blij dat er ook voldoende ‘energiegevers’ zijn om te zorgen dat je het als mantelzorger kan ‘volhouden’ er ervoor kan zorgen dat je door de zorg voor een ander niet overbelast wordt.

Ontdek jouw Antistressrecept - Coachpraktijk Irene Bex

Kennismakingsworkshop ‘Ontdek jouw Anti-stressrecept’

Vorige week hebben Joke van Loon en ik  de eerste van de reeks kennismakingsworkshops gegeven. Dit keer ‘Ontdek jouw Anti-stressrecept’. Deelnemers werden zich bewust dat gedachten je hebben gebracht waar je nu in je leven bent. En dat je deze gedachten positief kunt beïnvloeden waardoor je minder stress en meer rust, energie, plezier en balans ervaart. Continue reading “Kennismakingsworkshop ‘Ontdek jouw Anti-stressrecept’”

Hoe kan coaching mij helpen - Coachpraktijk Irene Bex

Hoe kan coaching mij helpen?

Je bent niet voor niets op mijn website gekomen. Je wilt aan de slag. Misschien ben je al langer op zoek naar een coach die bij je past. Die jou helpt met vragen waar je mee zit, onzekerheid die je ervaart, dat gevoel van vastlopen.